Skoro jasno
15°
Bratislava
VÝSLEDOK TESTOV: Tragédiu hokejistov zavinila brzdiaca sila!
Zdielať na

VÝSLEDOK TESTOV: Tragédiu hokejistov zavinila brzdiaca sila!

Pri leteckej katastrofe hokejistov Lokomotivu Jaroslavľ zahynulo 7. septembra 44 ľudí. Medzi nimi aj Slovák Pavol Demitra (†36). Po mnohých špekuláciách sú teraz ruskí vyšetrovatelia podľa všetkého konečne o trochu bližšie k objasneniu obrovského nešťastia.

Doterajšie testy skúšobných pilotov dokazujú, že na lietadlo Jak-42 pôsobila dodatočná brzdiaca sila, ktorá znemožnila jeho vzlet. Podľa ruských úradov to vyplýva z experimentu, ktorý realizovali s obdobným lietadlom skúšobní piloti v Žukovskom pri Moskve.

"Je jasné, že na stroj pôsobila brzdiaca sila, ktorá mu znemožnila nabrať dostatočnú rýchlosť a zabránila mu tak dostať sa do vzletovej polohy," vyjadril sa pre Prvý kanál ruskej televízie Vasilij Sevasťjanov, ktorý sa na testoch zúčastnil.

Na základe získaných údajov sa experti dopracovali k záveru, že na štartujúci stroj Jak-42 s hokejistami Lokomotivu na palube začala po dosiahnutí rýchlosti 165 km/h pôsobiť "dodatočná brzdiaca sila". Pilot potom zjavne pridal na ťahu motorov, ale lietadlo pokračovalo ďalej v jazde po dráhe a pilot stále silnejšie priťahoval riadiacu páku k sebe.

Pri rýchlosti 220 km/h prešiel stroj na koniec dráhy, pri rýchlosti 230 km/h síce vzlietol, ale takmer vzápätí sa zrútil.

Brzdiaca sila prestala, keď už nešlo nič robiť

"Nejaká neznáma brzdiaca sila nedovoľovala zvýšiť uhol nábehu pre štart, ktorý má byť 10 až 12 stupňov," povedal skúšobný pilot Sevasťjanov. Na vzletovej dráhe našli experti stopy po brzdení a podľa nich vyšlo najavo, že na stroj prestala brzdiaca sila pôsobiť až v poslednom okamžiku, čo už ale tragédii nemohlo zabrániť.

"Primitívna zvláštnosť" brzdového pedálu

Vysvetlenie, prečo vlastne pilot brzdil, vidí iný expert, tiež skúšobný pilot Alexander Akimenkov, v "primitívnej zvláštnosti" brzdového pedálu lietadla Jak-42. "Na pedále je železná hrana. Pri vzlete sa z neho majú nohy spustiť tak, aby bol podpätok na podlahe. Ak však zostane na pedále, potom môže pilot mimovoľne tlačiť na jeho hranu a tým brzdiť," povedal pre denník Moskovskij Komsomolec. "V letectve sa samovrahovia nevyskytujú, ale je absolútne jasné, že sa o riadenie v kabíne nepodelili - napravo chce druhý pilot prerušiť vzlet, naľavo kapitán ide na štart. Tak by to byť nemalo," dodal Akimenkov.

Zvyšky lietadla stále podrobujú dôkladnému skúmaniu. Ak dospejú k výsledku, že technický stav stroja Jak-42 nebol príčinou jeho pádu, pripíšu vinu na tragédii pilotom, ktorí pri nej tiež zahynuli.

ahaonline.cz

Súvisiace články